Ingrid Willemse

Narratief Strateeg

Van script tot strategie. Hoe verhalen richting geven aan cultuur, communicatie en leiderschap.

Narratief Strateeg

Ingrid werkt met taal als richtinggevend instrument. Vanuit haar creatieve kracht, narratieve expertise en scherpe contextanalyse beweegt zij zich op het snijvlak van cultuur, communicatie en strategie. Ze raakt doelgroepen op inhoud én toon, in een tijd waarin framing, synthetische taal en AI-gegenereerde betekenissen steeds vaker het discours bepalen.

Naast haar werk in media, coaching en positionering ontwikkelt Ingrid een AI-architectuur waarin ethiek, menselijke waarden, ritme en wezenlijke betekenis opnieuw worden verankerd. Ze werkt aan narratieven die gedrag, perceptie en besluitvorming beïnvloeden, in samenwerking met NGO’s, overheden en leiders. Van radicaliseren tot duurzaamheid, van leiderschap tot zingeving – dat is geen bijzaak meer. Het is wat overblijft als systemen ons werk overnemen – Ingrid’s werk legt de diepere lijnen bloot onder maatschappelijke vraagstukken.  

In een tijdperk van synthetische taal wordt menselijke betekenis de nieuwe bron van vertrouwen.

3a AUTEUR voorbeeld lichter en gecropt
AUTEUR

Interview in de Marie Claire over samenwerking met Theo van Gogh

Scenarist

Naast haar carrière voor de camera, verdiepte Ingrid zich in de literaire structuur en zeggingskracht van verhalen. Ze volgde o.a. de opleiding scenarioschrijven aan de Media Academie en werd met haar scenario Yazou Nederlands finalist in de scenario competitie van de Geneve-Europa Prijzen (EBU)

Zij schreef o.a. de 12-delige televisie dramaserie 1001DAG (Publieke Omroep) waarvan Theo van Gogh de regie op zich zou nemen, die kort voor de productie op brute wijze werd vermoord. Na zijn dood herschreef Ingrid het leidmotief van de serie naar ‘radicalisering van jongeren’ en koppelde hieraan een multimediale campagne, gericht op jongeren en hun ouders.

Van Gogh nam ook de eerste optie op haar scenario voor de feature film Jacht naar Stilte dat hij liet vertalen voor de internationale markt. Daarnaast schreef Ingrid o.a  voor bestaande formats zoals een aflevering voor de televisieserie 12 Steden 13 Ongelukken en ontwikkelde zij als nabestaande een opzet voor een documentaire opzet Roos van Rouw over de impact van een suïcide.

Voor theater schreef zij o.a. de kinder Opera Verenliefde uitgevoerd met de originele Fabeltjeskrantpoppen.  (Edutainment project, waarvan zij het script, libretto en spelregie op zich)

Multimediale formats

Tijdens haar jaren in Los Angeles ontwikkelde Ingrid het wereldwijde online format Beat the DJ. Een combinatie van real life storytelling, internationale talentcontest en zinderende live optredens van gelauwerde DJ’s op spraakmakende venues. 

Waar 1001Dag maatschappelijke impact zocht, via televisie (Net3) en landelijke campagnes, gaf Beat the DJ een gelaagde inkijk in de muziekscene, waar beleving, positionering en identiteit voortdurend in beweging zijn.

AUTEUR
Met DJ Chuckie (Clyde Narain) backstage Heiniken Music Hall “Aftershock” voor “Beat the DJ”

Met DJ Chuckie (Clyde Narain) backstage in de Heineken Music Hall tijdens Aftershock voor  het format Beat the DJ

5. WRITER  kostuum -drama-

Humanfication Code AI Architectuur™

Humanification Code – AI Architectuur

Under construction.

Sanctus By IW

Clean beauty, ethiek en narratief activisme

Sanctus by IW is een clean beauty-concept in ontwikkeling, waarin esthetiek, ethiek, duurzaamheid en narratief samenkomen. Het weerspiegelt hoe merkverhaal, identiteit en maatschappelijke positionering in elkaar grijpen.
Bekijk ook het Brand Manifesto “Weet wat je smeert” op de pagina Presentatrice.

4. AUTEUR MET THOMAS WAAL REBEL NATURE